Conversietips

haal meer uit websites en webshops

Met vele jaren internetervaring, vele AB testresultaten, en gebruikersanalyses, hebben we een aantal tips om de conversie van websites te verhogen onder elkaar gezet. Het zijn simpele regels waarmee je website beter converteert in clicks, omzet en tevredenheid van de bezoekers.
 
  1. Geen carrousels
  2. Headers en navigatiebalken
  3. Call to action
  4. Toon wat ze moeten doen
  5. Gemakkelijk kiezen
  6. Opsommingen en lijstjes
  7. Stel gerust
  8. Call to action herhalen
  9. Meld waarom je iets vraagt
 

Geen slideshow of carrousel1 Geen carrousels

Op homepages zie je ze vaak bovenaan staan; slideshows of carrousels. Ze zijn verleidelijk om in te zetten maar niet altijd goed voor de conversie van bezoekers. Bezoekers hebben geen geduld, en nemen niet de tijd om naar de slideshow te kijken, en slechts 1% klikt er daadwerkelijk op. En wees eens eerlijk, wanneer heb je zelf alle slides van zo’n carrousel bekeken?

De eerste slide krijgt minstens 80% van de clicks, en de rest dus niet terwijl die net zo goed de aandacht verdienen. Daar komt nog bij de carrousel onbruikbaar is voor blinden en slechtzienden. En een ander veel gehoord argument is dat anders de homepage te statisch wordt. Klopt, maar je kunt dan toch beter kiezen voor een homepage die converteert. Uit AB-testen blijkt dat het vervangen van de carrousel door kleinere versies van de afbeeldingen, waardoor er 2 of 4 uitingen tegelijkertijd zichtbaar zijn. Dit levert tussen de 30% en 60% meer clicks op.

Het advies is dan ook om geen slideshow of carrousel in te zetten. Nooit! Al zijn er natuurlijk uitzonderingen ;-)
 

2 Headers en navigatiebalk

Kleine header en navigatiebalkVeel websites hebben bovenaan veel ruimte voor een groot logo, een grote navigatiebalk, en natuurlijk nog de grote sfeerafbeelding. Soms mooi, maar dat werkt niet. Door die grote bovenkant wordt de inhoud van de site uit beeld geduwd. Jammer, want bezoekers van je website komen voor de inhoud en niet om je logo of navigatie te bewonderen.

Een smallere topbalk en navigatie is dus beter. Ook als het op branding aankomt, want als je branding van je navigatiebalk moet komen dan heb je een ander communicatie-probleem.
 

3 Call to action

Een veel gehoorde term op internet, de call to action! Het aansporen van je bezoekers om iets op je website te gaan doen: Aanmelden voor de nieuwsbrief, een offerte aanvragen, iets kopen, een winkel in de buurt zoeken etc..

Een eerste stap voor verbetering kan zijn om de knop naar die bewuste pagina op te nemen in de homepage. Beter nog is om een deel van die vervolgpagina al op te nemen, dus begin al met het formulier of integreer het direct in de homepage. Bezoekers willen graag iets doen, en het liefst zonder te klikken.
 

4 Toon wat ze moeten doen

Elk goed design moet duidelijk laten zien wat de bezoeker moet doen. Des te duidelijker iets is, des te meer gebruikt wordt. Laat een link eruit zien als een link, als iets aanklikbaar is laat dat extra duidelijk zien, als iemand kan stemmen vraag dan om de stem, etc..
 

5 Gemakkelijk kiezen

Zeker bij webshops heb je soms pagina's met allemaal dezelfde producten, bijvoorbeeld TV's. Maar bezoekers hebben geen zin om deze een voor een langs te gaan, dan weer een pagina terug te moeten, om uiteindelijk het spoor bijster te zijn. Ze willen snel, eenvoudig en duidelijk vinden wat ze nodig hebben. Help ze daar bij.

Het is dan ook essentieel dat je op dergelijke overzichtspagina's al voldoende informatie geeft. Informatie die belangrijk is voor je bezoekers, waardoor ze zich begrepen voelen en dat helpt hen bij het kiezen. Je moet natuurlijk wel weten op welke criteria ze kiezen, dit kun je achterhalen door gebruikersonderzoek of een online enquête. Des te beter je je bezoekers en klanten kent, des te beter je kan inspelen op wat zij willen, des te meer je verkoopt.
 

6 Opsommingen en lijstjes

Teksten met fraaie paragrafen en lange volzinnen zijn mooi, maar werken niet op internet. Deze zijn op computerschermen en mobiele apparaten niet handig om te lezen, dat doen je bezoekers dan ook niet. In plaats van long copy, kun je beter met lijstjes werken.
 
Voordelen:
  • Visueel
  • In een oogopslag te overzien
  • Kost geen moeite om te lezen
  • Maakt vergelijken makkelijker
Tips voor lijstjes op webpagina's:

Gebruik opsommingstekens zoals bullits of nummers
Lijstjes met oneven aantallen hebben meer impact
Oh ja, groene vinkjes werken beter


 



 




7 Stel gerust

Bezoekers hebben bij de laatste knop altijd een moment van twijfel: Wil ik echt bevestigen?

Een makkelijke manier om je bezoekers te helpen is om die plekken een geruststellende boodschap te plaatsen. En je kan ook een alternatief plaatsen voor de echte twijfelaars. Denk hierbij aan een makkelijkere keuze die een uitweg biedt, bijvoorbeeld een knop ‘Boek je vakantie nu’ met daaronder een link ‘Of voeg toe aan je favorieten’.
 

8 Call to action herhalen

De call-to-action knop bovenaan zetten is goed. Als je deze actieknop ook nog onderaan op je pagina zet, werkt het nog beter. Een bezoeker die namelijk de moeite neemt naar beneden te scrollen is veelal meer geïnteresseerd. Deze bezoeker kun je dan binnenhalen door het hem zo makkelijk mogelijk te maken, plaats daar een knop met een goed opschrift en een geruststellende boodschap eronder.
 

9 Meld waarom je iets vraagt

Sites willen graag veel weten van hun bezoekers, en bezoekers willen graag zo min mogelijk aan een site prijs geven. De oplossing is om bij velden waar bezoekers zouden kunnen afhaken duidelijk maken waarom je dit wordt gevraagd. Dit is een drempelverlagende boodschap waardoor bezoekers worden gerust gesteld. Dit geldt met name bij de persoonsgegevens zoals het e-mailadres, het fysieke adres, het telefoonnummer of bijvoorbeeld de betaalgegevens.
 

10 Blijf combineren

Deze tips zijn niet 'de gids voor een succesvolle website', dat bestaat niet. Deze conversietips komen voort uit vele jaren ervaring met internetsites, webshops, apps en met gebruikers van onze online tools. Door deze punten te combineren krijg je een betere usability en meer conversie op je website.

Om te weten of je veranderingen werken kun je bijvoorbeeld een AB-test doen. Maar zorg ook voor een goede SEO, aansprekende content, besteed tijd aan tekst en beeld, maar dan ben je er nog niet. Internet verandert, en de consumenten verandert. Dus expirimenteer, probeer, onderzoek en zoek naar nieuwe mogelijkheden, daar is ons CMS voor en daar zijn wij voor.
 

Yellowmind webdesign

Yellowmind helpt u graag bij het maken van een goed design, het bouwen van een beheersbare website, een productieve webshop, en natuurlijk met spraakmakende apps. Wilt u meer weten over wat wij kunnen doen voor uw bedrijf? Laat u hieronder een reactie achter of belt u ons op 035 548 60 80, we denken met plezier met u mee.
 

Reageren