AB testen

A/B testing is een manier om online te testen welke van de twee websiteversies het beste werkt. Met cijfers en data wordt gemeten of versie A of versie B van een webpagina beter scoort, en dus welke in de website gebruikt zou moeten worden.

< Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

A/B testen

Door het uitvoeren van een AB test wordt de vraag beantwoord wat er gebeurt wanneer een bepaalde pagina wordt aanpast. Door twee mogelijke situaties te vergelijken, wordt het 'we denken dat' omgezet in een 'we weten dat'. Er wordt direct gemeten wat het gevolg is van een bepaalde wijziging, waardoor de afweging om de wijziging overal door te voeren weloverwogen kan worden genomen.


Hoe werkt een A/B test

In een AB test nemen we de webpagina die we willen veranderen als basis. Hier van maken we een tweede versie met daarin de wijzigingen die we door willen voeren. Een wijzigin kan groot, maar net zo goed heel klein zijn. Denk aan de kleur van en knop om te zien of die dan meer wordt gebruikt, of een kleine of grote foto meer verkoopt, of wat een bezoeker op de pagina doet bij een redesign.

Beide pagina's worden live gezet en in willekeurige volgorde getoond aan website bezoekers. Hierdoor wordt data verkregen over het gedrag op beide pagina's, en kan na verloop van tijd worden bepaald of de wijziging een positief, neurtraal of negatief effect heeft gehad. Dat vormt de basis van het doorvoeren van de wijziging of niet.

Het AB testen kan eenmalig worden ingezet, maar kan ook een continu model zijn. Door meerdere kleine wijzigingen in het klikpad van bezoekers achter elkaar te testen, wordt elke stap vergeleken en geoptimaliseerd.

Wij zetten regelmatig AB tests in voor onze klanten. Hierdoor wordt gemeten of een nieuw design het gewente doel haalt, een webshop verbetert kan worden, of bijvoorbeeld dat bezoekers via Google langer op de pagina blijven en doorklikken. Wilt u meer weten of heeft u vragen over het AB testen, laat dan een bericht voor ons achter.



 

Reageren