SEO tips en SEO-fouten


Als de site technisch goed is, als je via het CMS alles kan beheren en toevoegen, als je goede en originele content hebt, waar moet je dan op letten om goed te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines? We hebben een aantal tips:

Dubbele content

Vaak onbedoeld, maar toch een van de meest gemaakte fouten in SEO: Dubbele content. Dat zijn ‘substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken’.

In het geval van dubbele inhoud weet Google niet welke die hoger moet zetten. Sterker nog, als de site veel dubbele pagina’s heeft kan Google dat zien als SPAM. Het doelbewust volstoppen van Google met dezelfde content, en volgens Google heeft niemand daar wat aan en zal die de site dan ook lager ranken of zelfs uitsluiten.

Alt tags

Als je met de muis boven een plaatje of link staat, dan komt er soms een toelichting in een tekstballonnetje; Alt-tags. Deze zijn simpel toe te voegen aan een link of een plaatje. Handig voor bezoekers, Google leest dit ook uit, en het wordt ook voor software voor slechtzienden gebruikt. Oftewel, alt tags geven een tekstuele beschrijving aan afbeeldingen, zodat het (ook) voor zoekmachines mogelijk is om ze te indexeren. Maak het een gewoonte, altijd de alt-tag invullen bij een link of plaatje.

Title tags

Zoekmachines gebruiken de titel van een pagina om te bepalen waar de pagina’s over gaan. Daarnaast verschijnt deze Title tag als titel van je pagina in de zoekresultaten, en helpt zo de gebruiker om naar jouw pagina te gaan (of niet). Gebruik dus korte, krachtige Title tags met inbegrip van sleutelwoorden.

Meta Descriptions

Meta descriptions zijn een korte toelichting op je pagina dat in zoekresultaten wordt getoond, en deze helpen gebruikers om naar je pagina te gaan (of niet). Meta descriptions hebben geen directe invloed hebben op page ranking, maar wel op de bereidheid om te klikken.

H1 Tag

Header tags kun je in een artikel verwerken om aan te geven wat de belangrijke content is. De titel is de H1 header tag, en zo kun je in de tekst meerder tussenkopjes bijvoorbeeld een H2 en een H3 geven. Voor de gebruiker zien deze headertags er anders uit (groter, kleiner, vet of niet, etc), en voor zoekmachines is het een manier om te ontdekken wat belangrijk is. Let er wel op dat de Header tag iets anders toont dan de Meta title. Kies per voorkeur aanvullende, versterkende keywords. Immers, de informatie in de titel tag verschijnt in de zoekresultaten, de header tags zijn wat de lezer op de website zelf ziet.

Interne en externe links

Als je website groeit is de kans groot dat je bezig bent met nieuwe content en niet let op de oude content. Het kan echter zijn dat bepaalde pagina’s niet meer bestaan of dat links op pagina’s niet meer werken. Deze gebroken links geven een 404-pagina, en deze wordt in de SEO meegeteld.

Een 404 pagina zorgt er voor dat de gebruiker niet de informatie te zien krijgt die hij wil, wat zorgt voor een verlies aan sitetraffic. Ten tweede zijn gebroken links het punt waar de crawl bots van zoekmachines stoppen. De makkelijkste oplossing is om de links in je site goed bij te houden. En, wij kunnen in overleg met jou de ideale 404 pagina opzetten zodat bezoekers en crawl bots verder gaan op je site.

Te weinig woorden

Ondanks dat er geen minimum aantal woorden voor een pagina bestaat, telt dit wel degelijk mee bij de SEO. Google hecht meer waarde aan content met diepte, dan korte (reclame)teksten. Schrijf dus kort, krachtig, maar produceer ook voldoende copy.

Teveel links op een pagina

Je wilt je bezoeker graag goed en volledig informeren, dus je zet links in je pagina. Het liefst naar andere pagina’s in je site maar ook naar externe sites. Te veel links werken averechts, voor de bezoeker -want die klikt er toch maar op eentje- en ook niet voor zoekmachines omdat die ‘denken’ dat je bezoekers zo snel mogelijk van je pagina weg wilt sturen. Zorg ook voor relevante links, dus verwijzingen naar andere pagina’s over het zelfde onderwerp. Een artikel over SEO dat naar een tweedehandsauto verwijst zal Google raar vinden, een artikel over SEO dan naar een goed Content Management Systeem verwijst niet.

SEO en Content Management

Wilt u meer weten over zoekmachines, SEO of een website voor uw site of bedrijf, dan lichten wij het een en ander natuurlijk graag toe in een persoonlijk gesprek. Laat u een reactie achter of belt u ons op 035 548 60 80.
 

Reageren