Waarom updaten naar Universal Analytics?


Baarn - Eind vorig jaar is de migratie van de bestaande Google Analytics accounts naar de veel belovende "nieuwe analytics versie" Universal Analytics gestart. Maar waarom zou je eigenlijk jouw huidige Google Analytics-account overzetten en welke mogelijkheden biedt deze "nieuwe" tool?


Waarom Universal Analytics?

Het grote verschil tussen Google Analytics en Universal Analytics zit in de cookies. Waar voorheen 5 verschillende cookies werden geplaatst om een sessie te meten, plaatst Universal Analytics er 1. Deze bevat een uniek user-id waarmee specifieke gebruikers worden gemeten, en niet de sessie. Bij Universal Analytics staat de gebruiker dus centraal.

"Oke, maar wat betekent dat dan", zou je denken. Door Google's zelf ontworpen Measurement Protocol is het mogelijk om over meerdere apparaten te meten. Hierdoor kan je een totaal beeld van een gebruiker krijgen, en niet een moment opname van een gebruiker op één enkel apparaat. Daarnaast biedt Universal Analytics nog meer voordelen. 


Voordelen Universal Analytics

De gebruiker staat dus bij Universal Analytics centraal, verder zijn hieronder de belangrijkste voordelen van Universal Analytics:

Cross device meten
In het huidige tijdperk waarin gebruikers meerdere devices gebruikt, gebeurt het regelmatig dat een bezoeker naar een website terugkeert op een ander device. De huidige analytics registreert elke terugkerende bezoek als een uniek bezoek, terwijl dit onjuist is. Doordat Universal Analytics een unieke user-id meegeeft is het daarmee mogelijk om een gebruiker te volgen, ongeacht welk device hij of zij gebruikt. Voorwaarde is wel dat dit unieke user-id aangeroepen kan worden. Dit kan indien een bezoeker bijvoorbeeld in de webshop inlogt. 

Online en offline tracking
Door het unieke user-id, dat doorgaans gekoppeld is aan het klantnummer, is het mogelijk om zowel on als offline data aan elkaar te koppelen. Daarbij is het mogelijk om te analyseren welke invloed jouw website heeft voor offline aankopen. Ook is het mogelijk om de klantenkaartgegevens te koppelen aan je analytics. 

Koppeling vanuit externe systemen
Universal Analytics biedt ook de mogelijkheid om data uit externe systemen te importeren, zoals CRM-systemen. Daarmee is het mogelijk om de netto-klantwaarde te meten. Welke telefonische gesprekken hebben bijvoorbeeld geleid tot online aankopen? En, welke aankopen zijn uiteindelijk toch weer geretourneerd? 

Aangepaste dimensies en aangepaste metrieken
In Universal Analytics bepaal je zelf met welke benamingen je de offline gegevens wil aanduiden. Dit was niet mogelijk in de oude analitics. Zo ben je niet langer gebonden aan standaarddimensies en statistieken in het Google Analytics-account. Op deze manier biedt Universal Analytics een completer pakket, met verschillende soorten data. 

Kosten importeren van andere kanalen
Indien je gebruik maakt van AdWords worden de kosten automatisch gekoppeld aan je Google Analytics-account. Marketingkosten reiken doorgaans verder dan alleen AdWords. Met Universal Analitics is het mogelijk om alle alle kosten inzichtelijk te maken en zo een realistischer ROI (rendement op investering) per kanaal te bereken. Denk bijvoorbeeld aan displayadvertising, affiliatemarketing, zoekmachineoptimalisatie en e-mailing.

Userinterface
En als bovenstaande voordelen er toch nog niet genoeg zijn, heeft Google Universal als de kers op de taart ook de beheeromgeving sterk verbeterd. Het is gebruiksvriendelijker en bevat een aantal extra opties. Één daarvan is het handmatig toevoegen van sites, zoals images.google.nl. Dit is met name handig om te zien hoeveel bezoeker een website krijgt op basis van zoekopdrachten naar afbeeldingen. 

 

Overstappen naar Universal Analytics

Zoals hierboven te lezen is bevat Universal Analytics heel veel voordelen. De migratie naar Universal Analytics is niet heel moeilijk. Toch moet er nog wel wat gebeuren. Zo dien je een nieuwe tracking code te plaatsen en je Google Analytics-account te updaten. Zie voor meer informatie Google Analytics

Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Reageren